سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی رویدادهای شهر تهران در سال 94

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : پنج شنبه 94 اسفند 20 ساعت 11:3 صبح
روایت این شهر در این سال ها همیشه تکراری است. حکایت آسمان خاکستری و هوای پر دود است و درختانی که ایستاده می میرند و باغ هایی که با ترفند های قانونی تبدیل به ساختمان های بلند می شوند.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، روایت این شهر در این سال ها همیشه تکراری است. حکایت آسمان خاکستری و هوای پر دود است و درختانی که ایستاده می میرند. باغ هایی که با ترفند های قانونی تبدیل به ساختمان های بلند می شوند و میراث گذشته ای که رو به نابودی است. چکه های سقف برج آزادی امسال هم ادامه داشت و تا این روزها که روزهای پایانی سال است اتفاق جدیدی برای نماد خاطره انگیز شهر تهران نیفتاده است.

اما پارلمان شهری امسال حساب و کتاب های شهرداری تهران را به گونه ای دیگر رسیدگی کرد. حسابرسی هایی که تمامی اخبار نیمه دوم سال را در حوزه شهری تحت الشعاع خود قرار داد و دیوار شیشه ای  که شهرداری تهران برای شهروندان تهرانی ترسیم کرده بود را کدر کرد. امسال دم خروس اختلافات اعضای شورای شهر تهران هم بیرون زد و چندین بار صحن همیشه آرام شورای شهر تهران صحنه برخوردهای لفظی برخی از اعضای شورای شهر شد. موضوع شورایاری ها و هیات امنای محلات یکی از موضوعات پر چالش روزهای ابتدایی امسال بود. انتخاباتی که با حاشیه های فراوان در اسفند ماه سال 93 برگزار شد اما حواشی آن تا اواخر سال 94  همچنان ادامه داشت. برخی از اعضای شورای شهر به انتخاب هیات امنای محلات انتقاد داشته و آن را بی اثرکردن نقش شورایاری ها می دانستند و گروهی دیگر از جو سیاسی شورایاری ها در برخی مناطق گلایه داشتند. با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی مجلس،این نگرانی ها بیشتر شد.

سیلاب تهران ملاکی بر آسیب پذیری در برابر بحران

جاری شدن سیلاب درمحدوده کن نیز نشان داد تهران به جز زلزله در برابر بحران های دیگر نیز آسیب پذیر است و این شهرتاب تحمل را نه در برابر وزش باد شدید و نه بارش های تند دارد.

بهار امسال با بهره برداری بوستانی هزار و 400 هکتاری در شرق تهران آغاز شد. فضای سبزی که در اختیار برخی نهادها بود اما با حکم و فرمان مقام معظم رهبری در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت و در کوتاه ترین زمان برای استفاده شهروندان تهرانی آماده شد. نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال 94 در همین بوستان برگزار شد. احمد مسجد جامعی در این جلسه به مدیران شهری توصیه کرد: بوستان یاس اولین در نوع خود است، ارزش این بوستان به این است که فضای طبیعی آن حفظ شود. گونه های گیاهی، پستی و بلندی این بوستان باید حفظ شود و الگوی مناسبی به عنوان یک پارک بومی ایرانی باشد.

چکه در برج آژادی

در همین ایام برج آزادی باز هم چکه کرد و اعلام شد سقف آن سوراخ شده است. معاونت عمران شهرداری تهران مسئولیت ساماندهی این برج را بر عهده گرفت اما مدیریت چند گانه آن همچنان دردسرآفرین بود. ساماندهی های گذشته مدیران شهری که به گفته برخی از مدیران این مجموعه به جای ساماندهی بیشتر به سازه برج آسیب رسانده بود،سبب بدگمانی بیشتر مسئولان برج به برنامه های مدیران شهری شده بود.  

رفت و آمد پرحاشیه یک مدیر

اتفاق دیگری که در این فصل افتاد رفتن مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود. مدیری که هم آمدنش پرحاشیه بود و هم دوران مدیریتش. رفتنش هم ناگهانی بود و محمود صلاحی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر تهران جایگزین وی شد. شهاب مرادی را تهرانی ها بیشتر با کلاس هایی که برای دختران و پسران برگزار می کرد می شناختند. این کلاس ها طرفداران زیادی هم داشت.

شهردار تهران در مراسم معارفه مرادی با قبول کمبودها و مشکلاتی که در حوزه مدیریت فرهنگی شهرداری وجود دارد گفت: واقعیت این است که امروز شرایط فرهنگی شهر تهران زیبنده نظام اسلامی نیست. هنوز فرهنگ مظلوم ترین بخش این شهر است و نمی توان گفت یک حرکت جدی برای تربیت اسلامی و خروجی ها و نتیجه های قابل قبولی داشته ایم. اما پندهای شهردار تهران در مراسم معارفه چندان به کار مرادی نیامد. او بخشی از مدیرانش را از میان چهره های سیاسی انتخاب کرد.

مرادی در مدت مدیریتش تصمیم های جنجالی زیادی گرفت از توقف کلاس های آموزشی موسیقی گرفته تا آزادسازی پرندگان غیربومی در پایتخت. با رفتن او کلاس های موسیقی نیز دوباره به فرهنگسراها بازگشت.

 به جز شهاب مرادی درساعت 5 صبح یک روز بهاری دادوش هاشمی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران جای خود را به قدرت گودرزی داد. همچنین مازیار حسینی معاون عمرانی شهردار به سمت مشاور عالی شهردار تهران انتخاب شد و علیرضا جاوید پست وی را اشغال کرد. ناصر امانی جایگزین محمود صلاحی در معاونت برنامه ریزی شهرداری شد. پژمان پشمچی زاده نیز بر روی صندلی علیرضا نادری در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران شد. تغییرات صبحگاهی شهردار تهران به جز معاونین خود اعضای شورای شهر تهران را هم شگفت زده و ناراضی کرد.

واگذاری پروژه مصلی به شهرداری تهران و واکنش مدیران مجموعه

یکی دیگر از اخبار مهم شهری امسال اعلام واگذاری پروژه مصلی به شهرداری تهران بود. شهردار تهران در روزهای پایانی فروردین ماه اعلام کرد که مسئولیت اتمام مصلی تهران به عهده شهرداری تهران گذاشته شده است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران در صفحه اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام این خبر را اعلام کرد و نوشت که اتمام پروژه مصلای تهران به شهرداری تهران واگذار شده است. او در اینستاگرامش نوشت: «در پی دستور و رهنمودهای مقام معظم رهبری شهرداری تهران پروژه مصلی را به اتمام خواهد رساند. مصلی تهران یکی از پروژه های نیمه تمام شهر تهران است که قریب به 30سال است که زمین مانده است. بر این اساس با رهنمود ها و دستورات مقام معظم رهبری و بر اساس کاری که در برنامه سال 94 پیش بینی شد، در شهرداری تهران درگیر مصلی تهران نیز خواهیم شد.»

شهردار تهران برای تکمیل این پروژه معاون عمرانی خود را نیز تغییر داد و او مازیار حسینی را مسئول اتمام پروژه مصلی کرد. او در مراسم تودیع و معارفه معاون عمرانی خود گفت: مصلای تهران پروژه مهمی است که اخیرا در شهر تهران به ما واگذار شده و از بنده مطالبه شده است. مقام معظم رهبری فرمودند که باید بروید و مشکل این مصلای تهران را حل و فصل کنید. در این میان از آنجایی که دکتر مازیار حسینی از جزئیات کار مطلع است، در این کار مشغول به فعالیت خواهد شد. البته آنجا سختی هایی هم دارد که سختی ها و غصه ها برای من است؛ من با افتخار غصه هایش را می خورم و با کمک دوستان این کار را انجام خواهیم داد. به گفته شهردار تهران نماد مصلای تهران تنها یک پروژه نیست، بلکه یک نماد انقلابی، دینی و معماری ما است که به عنوان یک پروژه شاخص تمدن جدید اسلامی باقی خواهد بود و کار بسیار مهم و عظیمی به شمار می رود.

اما سخنان شهردار تهران با واکنش مدیران مصلای امام (ره) روبرو شد. روابط عمومی مصلی در اطلاعیه ای اعلام کرده است: «صحبت های شهردار تهران جناب آقای دکتر قالیباف را خلاف ادب و اخلاق حرفه ای دانسته و هرگونه توافق با شهرداری تهران برای تکمیل پروژه مصلی را تکذیب می کند. کندی عملیات عمرانی بخشی از پروژه مصلا، علاوه بر عدم تخصیص به موقع اعتبارات، عدم همکاری برخی از سازمان های مرتبط از جمله شهرداری تهران است.»

محمدجعفر علیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی هم  رسما اعلام کرد که نه تنها ادعای شهردار تهران به شدت تکذیب می شود بلکه برنامه های وزارت راه برای تکمیل این پروژه مانند سال های قبل ادامه داشته و حتی با افزایش بودجه صورت گرفته این عملیات اجرایی در سال جاری با سرعت بالاتری نیز پیگیری خواهد شد. چالش ها و دوئل های رسانه ای میان مسئولان شهری و مسئولان مصلای تهران ادامه داشت تا آن که سرانجام پاییز امسال شهردار تهران اعلام کرد که دیگر شهرداری اصراری برای به سرانجام رساندن این پروژه ندارد.

اگر در سال های گذشته استعفای احمد دنیامالی یا هادی ساعی از شورای شهر تهران برای حضور در عرصه های ورزشی مطرح بود. امسال انتخاب رضازاده برای ماندن و رفتن از شورای شهر تهران خبرساز شد. موضوعی که به دلیل رای تاثیرگذار وی در انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران اعضای اصولگرا تلاش می کردند او را از حضورر در انتخابات فدراسیون وزنه برداری منصرف کنند که سرانجام تصمیم رضازاده صحن شورای شهر تهران را به فدراسیون وزنه برداری ترجیح داد.

دومین سوال از شهردار تهران

دومین سوال از شهردار تهران در سال جاری رقم خورد. موضوع این سوال تخلفات ساخت و ساز در هتل اسپیناس 2 بود که از سوی ابوالفضل قناعتی مطرح شد. بنابراین دومین سوال از شهردار هم از سوی یک عضو اصولگرای شورا پرسیده شد. با وجود آن که این عضو شورای شهر تهران اعلام کرده بود در صورت قانع نشدن، موضوع استیضاح را دنبال می کند به دلیل عدم همراهی اعضای شورا با وی او در این راه موفق نبود. رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورا در این رابطه گفت: برای استیضاح نیاز به 10 امضا است، به جریان انداختن طرح استیضاح کار ساده ای بود اما برای به نتیجه رسیدن آن نیاز به تایید 21 نفر از اعضای شورا است و می دانیم که شهردار تهران، مورد حمایت گروهی از اعضا است، بنابراین این تعداد امضا جمع نمی شد و از این رو شهردار ابقا می شد و طی کردن این پروسه نتیجه ای نداشت.

داستان تمام نشدنی ساماندهی کیوسک ها

یکی از جنجال های بی نتیجه حوزه شهری پیگیری دوباره ممنوعیت فروش دخانیات در دکه های مطبوعاتی بود. تجربه این سال ها مشخص کرده است که نمی توان برای دکه های مطبوعاتی پایتخت برنامه ریزی کرد.

سالهاست که ساماندهی دکه های مطبوعاتی از سوی مدیریت شهری دنبال می شود اما هرباربه بهانه ای زمان اجرایی شدن این طرح به تعویق می افتد. یک بار قرار می شود پیکره دکه های مطبوعاتی تغییر کند. بار دیگر فروش دخانیات ممنوع می شود و هربار با واکنش و مقاومت کیوسک داران این طرح ها به بایگانی می رود.

کیوسکداران دلیل مخالفت های همیشگی شان را بی توجهی به نظراتشان در طرح های پیشنهادی می دانند مانند طرح ممنوعیت فروش دخانیات که دکه داران اعلام کرده اند در صورت ادامه آن دکه ها را تعطیل خواهند کرد.

اما سرانجام این طرح نیز ادامه فروش دخانیات در دکه های مطبوعاتی بود. تنها در این مدت چند روزی چند دکه مطبوعاتی پلمب شد.  

کوتاه شدن ارتفاع بنایی که روی عمارت کلاه فرنگی سایه می افکند

یکی از رویدادهای دنباله دار سال 94 ساخت و سازهای پادگان عشرت آباد بود، ساختمانی که ارتفاع بالای آن حریم بنای تاریخی بنای کلاه فرنگی را تحت الشعاع قرار داده بود. برای توقف ساخت و سازهای این پادگان، اعضای شورای شهر تهران به سردار فیروزآبادی نامه نوشته و جلسه ای ویژه برگزار کردند.

پیش از این جلسه  3 حکم برای توقف و کاهش بنای عشرت آباد صادر شده بود و البته به آن توجهی نشده بود. شورای عالی شهرسازی نیز در ابتدای سال 94 در جلسه 17 فروردین ماه خود، رعایت مصوبات طرح جامع تهران در پهنه مذکورG321- فضای باز و تاریخی و ارزشمند- را برای محدوده فوق (میدان سپاه و عمارت عشرت آباد) الزامی اعلام کرده بود.

چرا که در این میدان عمارتی قرار دارد که با سابقه ای یکصدساله، یکی از بناهای زیبا و منحصر به فرد تاریخی محسوب می شود و ساخت هر بنای بلند مرتبه ای که «دید» آن را کور کند، ممنوع است. بدین ترتیب ارتفاع سازه 40-50 متری امروز باید به 14 متر کاهش یابد. اما کاهش ارتفاع این بنا تا بهمن ماه متوقف بود و در نیمه ماه نشانه های کوتاه شدن این سازه مشخص شد.

دزدی ادامه دار مجسمه های شهری

امسال خاطره مجسمه دزدی های شهر تهران زنده شد. مجسمه مقابل اداره پست در خیابان امام خمینی ناپدید شد. دزد این مجسمه نیز مشخص نشد اما در مدت کوتاهی سازنده مجسمه مشابه آن را ساخت و در جای قبلی جایگزین شده است.

تاکنون گمان می شد مهم ترین حادثه طبیعی که تهران را تهدید می کند زلزله است اما یافته های جدید نشان می دهد سیل های مکرر تهدید 10 ساله تهران به حساب می آید. البته شاید سیل آن هم از نوعی که امسال تهرانی ها را دچار حادثه کرد و خسارت های زیادی برجای گذاشت چندان هم حادثه ای طبیعی محسوب نشود. به گفته بسیاری از کارشناسان دستکاری های انسان در طبیعت زمینه ساز تشدید سیل اخیر شده است.

امسال نیز حکایت طبقه 7 ساختمان علاء الدین ادامه داشت. به نظر می رسد این داستان به پایان خود نزدیک شده و دیوان عدالت اداری هم حکم به تخریب این طبقه داد. گفته می شود اجرای این حکم به اردیبشهت سال آینده موکول شده است.

میانه دی ماه 93 بود که ماموران شهرداری به پاساژ قدیمی علاءالدین آمدند و برخی از مغازه های طبقه هفتم و منفی 3 آن را تخریب کردند. اجرای حکم کمیسیون ماده 100 در خصوص این پاساژ چند روزی بود که از سوی ماموران اجرایی شهرداری و اعضای شورای شهر پیگیری می شد اما با مقاومت هایی روبرو بود تا آنکه در یک مانور شبانه برخی از واحدهای طبقه 7 تخریب شد.

تصمیم گیری برای زمین های باقی مانده بوستان ولایت موضوع دیگری بود که در سال جاری برای آن تصمیم گیری شد. پس از اطمینان ازاین که پروژه مصلا به شهرداری تهران واگذار نخواهد شد مازیار حسینی مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفت. شهرداری تهران برای قطعه زمینی که سال 90 با انتقال پادگان «قلعه مرغی» به خارج از محدوده شهری، در جنوب شهر آزاد شد و هم اکنون «بزرگ ترین قطعه خام پایتخت» محسوب می شد، یک طرح عمرانی-شهری تدوین کرد و در قالب آن 5 نوع «کاربری بی رقیب» برای این زمین 200 هکتاری در نظر گرفت. رویکرد تعیین شده برای این زمین، اجرای پروژه های محله ای، منطقه ای، فرامنطقه ای، ملی و فراملی بود که به شکل کاربری هایی همچون «کمپ هتل های مجهز، فضاهای شهری انحصاری و بی سابقه، بزرگ ترین تالار شهر، دهکده سلامت و همچنین مراکز اداری و خدماتی» ساخته می شد. طراحی این زمین ها با الهام از میدان نقش جهان اصفهان بود.

توصیه رئیس جمهور به شهردار

در سال 94، بخش شمالی خط 3 تهران با حضور رئیس‌جمهوری به میزبانی شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این بخش رینگ حمل‌و‌نقل زیرزمینی تهران، با اتصال خطوط مترو در محله‌های نیاوران، جماران، تجریش، ولیعصر و شهید بهشتی به یکدیگر و پیوند آنها با محله‌های مرکز و جنوب شهر کامل شد.

در این مراسم حسن روحانی از بلندمرتبه‌سازی حساب نشده در پایتخت گلایه کرد و گفت: اگر بلندمرتبه‌سازی‌ها در شهر کم و حساب شده شود، تهران شهر خوبی خواهد شد. او درخواست کرد شهرداری درخصوص فضافروشی در تهران دقت بیشتری کند.

او محیط زیست را معضل بزرگ کشور دانست و اظهار کرد: یکی از منکرات بسیار خطرناک آلودگی آب، خاک و هوا است، نهی از منکر یعنی به زبان و عمل تلاش کنیم آلودگی‌ها را از بین ببریم، یکی از مصداق‌های امر به معروف هم سالم‌سازی هوا است.

درخواستی که محقق نشد

در این مراسم مدیران شهری از رئیس‌جمهور، درخواست کردند تا با گشایش فاینانس‌های مترو آنها را در زمینه تامین اعتبارات مترو حمایت کند. رئیس‌جمهوری نیز گفت: بند «ق» قانون بودجه کشور می‌تواند در حوزه تامین اعتبارات به مدیریت شهری کمک کند. این درخواست مدیریت شهری تهران تا روزهای پایانی سال 94 محقق نشد.

 امسال همچنین میراث محمود احمدی نژاد در شهرداری تهران بعد از 10 سال به کارش پایان داد. «خانه شهریاران جوان» که در واقع ادامه ایده «مشاوران جوان» بود با مصوبه شورای شهر تهران درباره ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران منحل شد. موضوعی که باید به تایید فرمانداری می رسید و همچنان هم به فعالیت های خود ادامه می دهند.

کاهش تعداد اعضای شورا با یک مصوبه

امسال نیز مجلس مانند همیشه مصوبه ای در خصوص شوراها داشت که به اعتقاد اعضای شورا بیشتر در جهت تضعیف شوراها بود. بر اساس تصمیم مجلس که در ایستگاه شورای نگهبان متوقف شد تعداد اعضای شورای شهر تهران از 31 عضو به 21 عضو کاهش پیدا می‌کند. پیش از این شورای شهر تهران 15 نفره بود. برخی از اعضای شورای شهر تهران در دوره سوم پس از 31 نفره شدن شورا‌ها با آن مخالفت کرده و معتقد بودند تصمیم‌گیری برای تهران با 15 نفر آسان‌تر است.

امسال با 2 طرح ترافیکی مدیریت شهر تهران نیز مخالفت شد. نخست طرح کاهش یا LEZ که قرار بود جایگزین طرج زوج و فرد در پایتخت شود که با مقاومت پلیس روبرو شد. مطابق آنچه شهرداری تهران برنامه‌ریزی کرده بود کل 3 میلیون و 379 هزار خودروی پلاک تهران، به 4 کلاس هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فاقد معاینه فنی تقسیم می‌شوند به طوری که خودروهای دسته اول در کلاس آبی، هیچ منعی برای تردد در محدوده کاهش ندارند، خودروهای دسته دوم در کلاس سبز، فقط در روزهای ناسالم، از صبح تا عصر، منع تردد دارند، خودروهای دسته سوم در کلاس زرد، در کل سال از صبح تا عصر منع تردد دارند و دسته آخر در کلاس قرمز در طول شبانه روز، ممنوع‌الورود می شوند.

برنامه دوم، دریافت نرخ عوارض از تونل ها و معابر خاص بود که شهرداری تهران به دلیل شرایط اقتصادی کشور آن را از شورای شهر پس گرفت.

مدیریت شهری تهران در مخالفت غیرآشکار با اخذ متداول‌ترین عوارض شهری در جهان، بررسی لایحه «دریافت عوارض از تردد خودرو در تونل‌ها» را ناتمام گذاشت و تصویب آن را به سال آینده موکول کرد. دو سال پیش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران پیشنهاد کرد برای کنترل ترافیک و سفرهای زاید درون‌شهری و در نتیجه مهار «آلودگی هوا»، از خودروهای شخصی در معابر خاص عوارض روزانه دریافت شود. در دنیا، «مالیات بر سوخت» و «عوارض استفاده از خودرو» عمده منابع مالی دولت‌های محلی را تشکیل می‌دهد.

بحث داغ حسابرسی شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران

اما نیمه دوم سال، موضوع اصلی اخباری شهری حسابرسی شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران در سال 92 بود. سالی که شهرداری تهران قصد کوچ به خیابان پاستور را داشت. کم تر شرکت و سازمانی در محک شورا توانست نمره قبولی بگیرد.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پایتخت که پیش از این پرونده حسابرسی‌های شهرداری تهران را بند به‌بند در صحن علنی شورای شهر تهران باز کرده و به عنوان اولین عضو، اسناد تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی شهرداری تهران را به صحن خیابان بهشت کشانده بود، در نشستی خبری با لحنی صریح تر از گذشته، با هزاران برگی که به گفته وی نشان از گزارش تخلفات مالی شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران داشت، از وضعیت کدر «حسابرسی ها» خبر داد.

او که در این مدت به خاطر نزدیکی به محمد باقر قالیباف، به یکی از حلقه‌های نزدیک شهردار تهران شهره شده بود، برای نخستین بار آب پاکی را بر این رابطه نه چندان مستدام ریخت و در برابر پرسش‌های متعددی که او را یک عضو چرخش یافته توصیف می‌کرد، گفت که موضوع حسابرسی‌ها بر خلاف تصور دیگران برای او «شخصی» نیست و فقط می‌خواهد به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، به وظیفه‌ای که پیش از او بدان بی‌توجهی شده، عمل کند. دبیر سپس مسئول همه این بی‌انصباطی‌های مالی را شهردار تهران دانست و تأکید کرد: «سازمان حسابرسی شهرداری از سال 76-75 از شرکت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری تهران حسابرسی می‌کرده، اما معلوم نیست چرا حالا که کار حسابرسی به‌دست شورا افتاده، آنقدر ناراحتی به‌وجود آمده است؟!»

آلودگی هوا؛ موضوعی پرچالش میان دولت و شهرداری

یکی از موضوعات پرچالش میان دولت و شهرداری در نیمه دوم سال موضوع آلودگی هوای تهران بود. مسئولان دولتی، بلندمرتبه سازی ها در مسیر جریان باد شهر تهران را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران می دانستند و از سوی مدیران شهری دولت را متهم به بی برنامگی در این زمینه می کردند؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست در این سال ها به دلیل نگاه سیاسی به این موضوع و پاسکاری نهاهای مسئول اتفاق ویژه ای در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

شهرداری و محله هرندی

یکی دیگر از برنامه های شهرداری تهران در سال 94 موضوع ساماندهی محله هرندی بود. موضوعی که دو ماهی از صحن علنی شورای شهر تهران را به خود اختصاص داد و شهردار و تمام معاونان آن در صحن علنی در این خصوص توضیحاتی ارائه دادند. محمدباقر قالیباف در یکی از این جلسات اعلام کرد که  محله هرندی کانون اصلی آسیب‌های اجتماعی تهران است و این منطقه به دلیل قطع شدن جریان زندگی، کانونی برای شکل‌گیری انواع آسیب‌های اجتماعی شده است. به گفته او 400 میلیارد تومان اعتبار برای محله هرندی و ساماندهی آن پیش‌بینی شده است.

پس از آن شهرداری تهران با همراهی پلیس معتادان محله را جمع آوری کرد و تلاش کرد کارتن خواب های منطقه را ساماندهی کنند. هرچند به اعتقاد فعالان اجتماعی فعالیت های شهرداری در این محله موقتی خواهد بود.

یکی دیگر از اتفاقات سال جاری ساماندهی دستفروشان مترو و حاشیه خیابان ها بود. شاید این دستفروش ها از سطح شهر جمع آوری نشدند اما به نسبت سال های گذشته حضورشان در سطح شهر کم رنگ تر بود.

 


اهداء 1400 هکتار بوستان جنگلی یاس به مردم

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : جمعه 94 اردیبهشت 4 ساعت 10:25 عصر
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بافت فرسوده از 4 تا 12 هزار هکتار در تهران برآورد شده است و با توجه به اینکه خطر زلزله تهران را تهدید می‌کند باید هر چه سریع‌تر نسبت به نوسازی بافت فرسوده اقدام شود.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب،  مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه‌ نماز جمعه ضمن تبریک 9 اردیبهشت ماه روز شوراها و میلاد امام علی (ع) اظهار داشت: در 9 اردیبهشت حضرت امام (ره) فرمانی صادر کردند که بر اساس آن شوراها شکل بگیرد.

وی ادامه داد: روز 9 اردیبهشت روز شوراهاست و شوراها مدیریت محلی هستند که از حکومت مرکزی و سیاست‌های کلی جدا بوده و به صورت مستقل در مسیر سیاست‌های نظام و دولت مدیریت محلی را بر عهده دارند.

چمران افزود: در قرآن و روایات زیادی در ارتباط با شوراها مطالبی مطرح شده است و سنت پیامبر نیز بر مشورت و شوراها بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در قانون اساسی نیز 7 بند و هفت ماده در مورد شوراها وجود دارد و اصل 100 تا 106 قانون نیز در مورد شوراها توضیحاتی را ارائه کرده است.

چمران خاطرنشان کرد: در قانون نیز مجلس در سال 61، 75 و 82 در خصوص شوراها قانون کاملی را تدوین کردند.

وی گفت: با همدلی و هم‌زبانی با دولت شوراها می‌تواند بین خود و شهرداران رابطه‌ ایجاد کنند تا خدمتگزاری به مردم افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با ایجاد شوراها در تهران تحول خوبی ایجاد شده است و در دوره سوم و چهارم شوراها شاهد این تحولات عظیم هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تلاش ما برای برنامه 5 ساله دوم شهرداری و چشم‌انداز 20 ساله برای شهر تهران است تا شهری آبادتر و بدون آلودگی‌های زیست محیطی و سایر ناهنجاری‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

چمران با تأکید بر اینکه شهر تهران پر از مشکلات متعددی است که باید اصلاح شود، گفت: اصلاح این مشکلات تنها بر عهده شوراها و شهرداری نیست و باید یک عزم ملی و حاکمیتی برای حل معضلات این کلانشهر داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت و تفکر ما بر مبنای مدیریت جهادی است، گفت: در برنامه‌هایی که در کوتاه‌ترین مدت انجام شد اقتصاد مقاومتی و شرایط سخت اقتصادی وجود داشت ولی با تمام این موانع پروژه‌ها به سرانجام رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصلاح حمل‌ونقل عمومی و استفاده بیشتر مردم از مترو و اتوبوس در اولویت مدیریت شهری قرار گرفته است.

چمران یادآور شد: اقدامات گسترده‌ای در زیر زمین شهر تهران برای توسعه مترو صورت گرفته است که سرعت ساخت مترو و تونل‌ها از سرعت جهانی آن نیز بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در اتوبوسرانی نیز تا جایی که بتوانیم و خیابان‌های شهر گنجایش داشته باشد توسعه خواهیم داشت ولی در هر دو اقدام مترو و اتوبوسرانی نیازمند همکاری‌های دولت هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گسترش فضای سبز عمومی اظهار داشت: نسبت به سالهای گذشته فضای سبز عمومی در شهر تهران گسترش یافته است تا جایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سرانه فضای سبز برای هر نفر 2 مترمربع بود که در سال 84 به 8.5 مترمربع و هم اکنون به 15.5 مترمربع افزایش یافته است که به دنبال آن هستیم پیش از استاندارد که 15 مترمربع برای هر نفر است پیش برویم و به 17.5 مترمربع برسیم.

چمران درباره بافت فرسوده شهر تهران گفت: بافت‌های فرسوده بسیاری در شهر تهران وجود دارد که در مقابل زلزله مقاومتی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه شهر تهران بسیار زلزله‌خیز است، گفت: در شمال و جنوب تهران گسل‌ داریم و زلزله خطری است که همیشه شهر تهران را تهدید می‌کند بنابراین باید نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری که از 4 هزار هکتار تا 12 هزار هکتار برآورد شده است هر چه سریعتر اقدام کنیم.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به خاطر نگاه ویژه‌ای که به محیط زیست و فضای سبز دارند گفت: با دستور مقام معظم رهبری بوستان جنگلی 1400 هکتاری در بزرگراه شهید بابایی که پیش از این در اختیار نیروهای مسلح بود در اختیار شهرداری قرار گرفت و طی چند روز و در روز طبیعت این بوستان برای استفاده از آحاد مردم به بهره‌برداری رسید که در آینده نام آن را به بوستان یاس فاطمی تغییر خواهیم داد.

چمران خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه فضای سبز عمومی دغدغه جدی دارد لذا از آنها درخواست می‌شود پارک پردیسان را برای استفاده عموم در اختیار مردم قرار دهند و اداره آن را نیز در صورت نیاز به عهده شهرداری بگذارند و شهرداری نیز این آمادگی را دارد تا این پارک را برای استفاده عموم آماده کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره اتفاقاتی که در منطقه و در حوزه بین‌المللی رخ داده است، گفت: متأسفانه کسانی در ظاهر اسلام بر ضد اسلام و مسلمین جهان عمل می‌کنند.

وی گفت: کشتار وحشیانه کودکان، زنان و مردم یمنی که بدون هیچ مقاومت و سلاحی در برابر حملات عربستان سعودی ایستادگی کردند و این جنایت مانند جنایت صهیونیست‌ها در غزه است و قطعاً این لکه ننگ و سیاهی بر دامان عربستان سعودی نشسته و پاک شدنی نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسلمانان در بحرین، یمن، لبنان و فلسطین با مقاومت خود دشمنان اسلام را به زانو در آورده‌اند و امید است روزی برسد که تمامی ملت‌ها آزاد و مستقل برای آبادانی ملت خود و گسترش اسلام واقعی تلاش کنند.

چمران گفت: ملت مسلمان یمن با مقاومت در مقابل بمباران عربستان سعودی به پیروزی رسیدند و ان‌شاءالله این پیروزی را حفظ خواهند کرد.

وی گفت: امیدواریم پیروزی یمن نهایی شود و مانند کشور مصر در مقاومت خود انحراف نداشته باشند. جمهوری اسلامی ایران خرسند است که ملت‌های مسلمان متحد، منسجم و پایدار در مقابل اقدامات صهیونیست به پیروزی رسیده است.


تهران تبدیل به کلانشهری بی نظیر شده است

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : سه شنبه 94 فروردین 11 ساعت 3:13 عصر
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین مبلغ در زمینه گردشگری خود مردم هستند، گفت: در دنیا برنامه های گردشگری بر پایه شهرداری ها استوار است.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، مهرداد بذرپاش نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تهران مکان های دیدنی زیادی دارد، اظهار کرد: در سال های اخیر ظرفیت گردشگری شهر تهران بیش از پیش فعال شده به طوری که به عنوان کلان شهری بی نظیر در دنیا مطرح شده است.

وی با بیان اینکه باید برنامه ای جامع و مدون را برای خانواده های تهرانی برنامه ریزی کنیم تا با مکان های گردشگری و دیدنی شهر تهران بیشتر آشنا شوند، ادامه داد: خانواده هایی که در تهران زندگی می کنند، خلاء یک برنامه تفریحی و گردشگری را برای تعطیلات و عید نوروز احساس می کردند به همین منظور امسال یک برنامه متفاوت در شهر تهران به مرحله اجرا درآمده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در دنیا برنامه های گردشگری حول محور شهرداری هاست، تصریح کرد: اینگونه برنامه ها باعث می شود تا مردم با محیط پیرامونی خود آشناتر شوند.

وی با تاکید بر اینکه بهره وری از ظرفیت های گردشگری در شهر باعث می شود شهروندان لذت بیشتری از زندگی ببرند، اضافه کرد: گسترش این مهم باعث می شود که پای گردشگران خارجی نیز به شهرها باز شود زیرا بهترین مبلغ در زمینه گردشگری خود مردم هستند.

بذرپاش با اشاره به اینکه توجه به صنعت گردشگری موضوع مورد نیاز برای تهران است، گفت: زندگی ما افراد به اندازه ای آپارتمانی شده که در آن ساکنیم. از این رو با نسل گذشته که در کوچه باغ ها بزرگ شده اند، بسیار متفاوت تر شده ایم، پس باید مکمل هایی در شهر تهران برای بهتر کردن زندگی مردم داشته باشیم که در این باره نیازمند روش هایی جامع هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دنیا برای زندگی های پرتراکم راه حلی پیدا کرده اند، افزود: گردشگری زندگی را زیباتر کرده و در کل بهره وری افراد را بالاتر می برد.


تصویب آیین نامه اجرایی شورایاریها

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : دوشنبه 93 بهمن 27 ساعت 5:31 صبح
آیین نامه اجرایی انتخابات دوره چهارم شورا یاری محلات تهران پس از اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، در یکصد و سی و دومین جلسه شورا بررسی و دستور العمل برگزاری انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که آیین‌نامه اجرایی آن پس از اصلاح مواردی از مواد آن به تصویب اعضای شورا رسید.


در جریان بررسی این موضوع بند "الف " از ماده یکم آیین نامه که به ارکان برگزاری انتخابات شورایاری محلات شهر تهران به عنوان هیئت اجرایی اشاره دارد مورد اصلاح قرار گرفت.

به موجب این اصلاحیه، ستاد هماهنگی شورایاری‌ها به عنوان ستاد برگزاری و مسئول برگزاری انتخابات و شهرداری تهران نیز به عنوان مجری انتخابات دوره چهارم شورایاری‌ها  معرفی شد.

همچنین تبصره یکم این بند نیز با اصلاح برخی موارد بدین شرح اصلاح شد: هیئت اجرایی مرکزی متشکل از نماینده ستاد هماهنگی شورایاری ، نماینده شهرداری ،6 نفر معتمدین منطقه و نماینده ثبت احوال می باشد.

تبصره 2 این بند نیز بدین صورت اصلاح گشت که برای تعیین 6 نفر از معتمدین هیئت اجرایی رئیس هیئت اجرایی 22 نفر  از معتمدین از اقشار مختلف را به نمایندگی 22 منطقه انتخاب و پس از تایید هیئت نظارت از آنان دعوت و با رای مخفی 6 نفر از بین آنان به عنوان اعضا هیئت اجرایی تعیین می‌شوند.

در پایان پس از اعمال اصلاحات اعضا به آیین نامه اجرایی انتخابات دوره چهارم شورایاری‌های محلات تهران رأی موافق دادند.

حفظ اکوسیستم شهر تهران راهکار برون رفت از آلودگی هوا است

رحمت الله حافظی- رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره حفظ باغات شهر تهران، افزود: برای اولین بار موضوع آلودگی هوا در سال 54 در مجلس شورای ملی مطرح شد و دولت ملزوم به کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ شد با این وجود در سال 73 در برنامه دوم توسعه نیز این موضوع مجدد مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مسئله کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و برنامه‌ریزی برای این منظور در برنامه سوم و چهارم توسعه نیز مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: سازمان جهانی بهداشت در سال 2004 اعلام کرد که آلودگی هوا در سال‌های اخیر معضل زیست محیطی ایجاده کرده به طوری که دو درصد از مرگ و میرهای جهان را به خود اختصاص داده است یعنی سالانه یک میلیون و 200 هزار مرگ به دلیل آلودگی هوا صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ادامه داد: بر اساس گزارشات اخیر سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا یکی از علل مرگ و میر از طریق بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها و بیماری‌های ریوی است، همچنین این سازمان اعلام کرده که در ایران اگر ریزگردها کنترل نشود، 10 تا 32 درصد بر میزان مرگ و میر و بیماری‌ها اثرگذار خواهد بود.

حافظی تصریح کرد: در کشور ما هزینه و خسارت‌های ناشی از مرگ و میر در هر سال به دلیل آلودگی هوا بر اساس شاخص‌های بیمه و با قیمت دلار 2 هزار و 300 تومانی، سالانه معادل 143 میلیون دلار تخمین زده شده است.

وی با تاکید بر اینکه دیگر فرصتی وجود ندارد و هر آنچه هست تهدید است، گفت: از جمله راهکارهای حفاظت مقابله با آلودگی هوا، حفاظت از اکو سیستم‌های طبیعی و ترمیم اثرات سوءگذشته بر محیط زیست شهر تهران است.

مردم ایران یک بار دیگر در همراهی با انقلاب چشم جهانیان را خیره کردند

مهدی چمران -رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز حضور پرشور و کم نظیر شهروندان تهرانی در راهپیمایی 22 بهمن را مایه افتخار پایتخت ایران اسلامی خواند و افزود: از همه مردم ایران به ویژه مردم شریف تهران به خاطر حضور گسترده، چشمگیر و کم نظیرشان سپاسگزاریم.

وی تاکید کرد: مردم ایران همواره با هوشیاری کامل و آگاهانه در مسیر انقلاب و رهبری حرکت کرده‌اند و این بار نیز با حضورشان در راهپیمایی سی و ششمین سالگرد انقلاب چشم جهانیان را خیره کردند.

وی همچنین کشته شدن سه تن از مسلمانان ساکن ایالت "چپل هیل" امریکا را با هیچ منطق بشری سازگار ندانست و این اقدام ضد بشری را محکوم کرد.


جایگاه شورایاری در تهران

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : سه شنبه 93 دی 2 ساعت 9:45 صبح
نظارت شورایاری بر شهرداری یا شهرداری بر شورایاری!

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، مهدی جمشیدی دبیر شورایاری محله طرشت در یادداشتی به جایگاه شورایاری در تهران اشاره کرده است.

 

 

 

فعالیت رسمی شورایاری ها در تهران از آذر ماه سال 87 آغاز گردید که به نوعی دوره سوم فعالیت شورایاریها در تهران محسوب می گردید.

در سال87 شورای اسلامی شهر تهران به دلیل اینکه 15 عضو شورای شهر نمیتوانند نظارت دقیق و جامعی بر شهر تهران داشته باشند و نیاز است بازوان نظارتی در مناطق شهر تهران تحت عنوان انجمن معتمدین محلات شهر تهران یاری رسان آنان باشند، آیین نامه تشکیل انجمن معتمدین محلات شهر تهران تصویب گردید و در شهریور ماه سال 87 فراخوان ثبت نام در شهر تهران بدون هیچ گونه اطلاع رسانی رسانه ای و محیطی در تهران شکل گرفت و ظرف مدت 15 روز بدون در نظر گرفتن مکانیزم نظارتی و مشارکتی مردم، انتخابات در 374 محله شهر تهران برگزار و منتخبین هر محله با رأی مستقیم مردم انتخاب شدند.

در ابتدای فعالیت دوره سوم شورایاریها،  عملا شهرداری مناطق ناظر و سیاستگذاری بر روند فعالیت شورایاران را اعمال می کردند و شورای اسلامی شهر تهران و ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاریها  بر خلاف دیدگاه اولیه خود که شورایاران را بازوان نظارتی خود نامیده بودند فقط با صدور کارت شناسایی و واگذاری مهر شورایاری، این پارلمان محلی را در دامان شهرداری که می بایست شورایاران بر کار شهرداری نظارت داشته باشند رها نموده که این خود در روند کار نظارتی مشکلاتی را در زمان خود ایجاد نمود.

و اما متأسفانه در همان سال 87 به جای اینکه ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاریهای شورای اسلامی شهر تهران تقویت شود تا بتواند گزارشهای مردمی را در قالب گزارش شورایاریها به صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران برساند، ساختار موازی در شهرداری تهران شکل گرفت و امور مناطق شهرداری تهران جایگاهی را تحت عنوان امور شورایاریهای شهرداری تهران تشکیل داد تا بتواند این نهاد نوپای مردمی را ساماندهی نماید، با این توضیح که شورایاران می بایست ناظر بر فعالیت مدیریت شهری باشند و موارد را اعم از تخلف یا عملکرد مثبت به واحد نظارتی شورای شهر گزارش دهند ولی متأسفانه سمت و سوی شورایاریها از همان ابتدا تغییر کرد.

با تشکیل امور شورایاریها در امور مناطق شهرداری تهران، همین جایگاه در مناطق 22 گانه شهرداری تهران شکل گرفت و نیروی منتصب شهرداری در هر منطقه مسوول رسیدگی به امور شورایاران گردید، یعنی نظارت بر عملکرد شورایاران و رسیدگی به وضعیت و جایگاه شورایاری که می بایست بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد توسط نیروی شهرداری صورت گرفت.

در آن زمان متأسفانه ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاریهای شورای اسلامی شهر تهران نتوانست مکانیزم کارشناسی شده ای بر این روند ترسیم نماید و این خود باعث گردید که شورایاریها به شهرداریاری تبدیل شوند که این برخلاف آیین نامه مصوب تشکیل شورایاریها بود.

و اما مردم چگونه می بایست با این نهاد نوپا در تهران آشنا میشدند، این موضوعی است که تا کنون هم اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

در ابتدای سال 88 اینجانب و 6 دبیر شورایاری از محله های شهر تهران پیشنهاد انتشار گاهنامه ای تحت عنوان گاهنامه اطلاع رسانی شورایاران را به شورای شهر ارائه نمودیم و در طرح توجیهی خود مطرح کردیم که این رسانه مکتوب شورایاری همانند همشهری محله به چاپ برسد و عملکرد شورایاران در تهران در آن منعکس و در اختیار ساکنین هر محله قرار بگیرد که متأسفانه گاهنامه شورایاران در ابتدا تریبونی برای اعضاء شورای شهر شد و فقط در 7 نسخه در اختیار شورایاری هر محله قرار گرفت و از رسالت اصلی خود که آگاه سازی مردم بود فاصله گرفت.

در سال 88 و در زمان اوج آغاز فعالیت شورایاریها در تهران، متأسفانه فیلم آقای" 7 رنگ" که نگاهی کاملا منفی به جایگاه شورایاری در کشور داشت و با الگو برداری از فیلم مشابهی در زمان طاغوت توسط گروهی ساخته شده بود اکران گردید و در شبکه خانگی توزیع شد که شورای شهر نه تنها واکنشی به این فیلم نشاد نداد، بلکه اقدامی در خصوص ساخت فیلم دیگری با نگاه مثبت صورت نگرفت و شبکه تهران که تریبون رسانه ای شهروندان تهرانی می باشد هیچ اقدامی در خصوص معرفی شورایاران انجام نداد.

در جای دیگر روزنامه همشهری که متعلق به شهرداری می باشد می بایست از همان ابتدا صفحه ویژه ای برای انعکاس اخبار شورایاریها اختصاص دهد تا بتوان با این روش مردم را با پارلمان محلی آشنا نمود که این مهم هم تاکنون صورت نگرفته است و ساکنین تهران هنوز با گذشت حدود 10 سال از فعالیت شورایاری در تهران با این پارلمان محلی و وظایف آنان آشنا نیستند.

و اما با این عناوین مطرح شده و عدم آشنایی مردم با جایگاه شورایاری و نبود ارتباط موثر و کارآمد فی مابین اعضاء شورای شهر با شورایاری و تبدیل شورایاران به شهرداریاران، آئین نامه تشکیل مدیریت محله تصویب شد و هیأت امناء محله شکل گرفت که از همان ابتدا در تضاد با شورایاری این جایگاه تثبیت شد و شورایاران به جای رسیدگی به مشکلات محله و تمرکز بر جایگاه نظارتی، تبدیل شدند به بازوان اجرایی شهرداری که می بایست دستورالعمل های ابلاغی شهرداری را اجرا نمایند و گزارش عملکرد خود را به شهرداری ارائه نموده که در صورت عدم فعالیت موثر توسط مدیریت محله، روسای هیأت امناء که همان دبیر شورا و منتخب مردم می باشند می بایست پاسخگوی شهردای باشند و نظارت شورایاری بر شهرداری تبدیل شد به نظارت شهرداری بر شورایاری!

ادامه دارد.....


121 نفر، نماینده اهالی 374 محله شدند

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : شنبه 93 مهر 12 ساعت 2:12 عصر
لزوم ارسال منظم اخبار فعالیت شورایاران از سوی محلات مختلف به روابط عمومی ستاد از یک سو و ضرورت رسیدگی بهتر شورایاری ها به مشکلات مردم از سوی دیگر، موجب شد تا ستاد از دبیران شورایاری محلات خواستار معرفی فردی به عنوان رابط روابط عمومی محله شود.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب،  اطلاع رسانی در رویکرد های جدید ستاد هماهنگی شورایاری ها جایگاه ویژه ای دارد به گونه ای که از ابتدای سال جاری نه تنها پایگاه اطلاع رسانی و نشریه ماهانه این ستاد از نظر محتوا تغییرات قابل توجهی داشته اند بلکه از نظر ظاهری نیز در مقایسه با وضعیت قبل آن بسیار متفاوت شده اند.

لزوم ارسال منظم اخبار فعالیت شورایاران از سوی محلات مختلف به روابط عمومی ستاد از یک سو و ضرورت رسیدگی بهتر شورایاری ها به مشکلات مردم از سوی دیگر، موجب شد تا ستاد از دبیران شورایاری محلات خواستار معرفی فردی به عنوان رابط روابط عمومی محله شود.
بر همین اساس روابط عمومی ستاد هماهنگی شورایاری ها طی روزهای 2، 3 و 5 مهر ماه، با برگزاری اولین هم‌اندیشی روابط عمومی محلات شهر تهران از تمام محلاتی که اقدام به معرفی رابط روابط عمومی کرده بودند دعوت به عمل آورد تا در این گردهمایی به بررسی چالش های موجود در روند اطلاع رسانی با توجه به ظرفیت های موجود در سطح محله بپردازند.
این نشست و هم اندیشی در قالب 11 جلسه حدود یک تا یک و نیم ساعتی با حضور احسان ظهیرالدینی، مدیر روابط عمومی ستاد هماهنگی شورایاری ها، دبیران محلات و دبیران مناطق همشهری محله برگزار شد و طی آن راهکارهای نحوع همکاری های دو سویه روابط عمومی ستاد با سراهای محلات و شورایاری های آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین از آنجایی که نشریه همشهری محله در حال حاضر تنها نشریه محلات شهر تهران است که به طور تخصصی هفته ای یکبار برای مناطق 22گانه تهران منتشر می شود و ارتباط تنگاتنگی با شورایاری ها دارد به این جلسات دعوت شدند تا فرصتی مضاعف و ویژه برای اطلاع رسانی شورایاری های محلات ایجاد کنند.
رابط مردم محله نه شورایاری
در این نشست ها که بسیار صمیمی و خودمانی برگزار شدند، احسان ظهرالدینی، مدیر روابط عمومی ستاد هماهنگی شورایاری ها، در رابطه با علت این دعوت گفت: روابط عمومی ستاد هماهنگی شورایاری ها خود را نه فقط روابط عمومی این ستاد بلکه تمام شورایاری ها می داند و انتظار دارد رابطان روابط عمومی شورایاری محلات نیز خودشان را نه فقط روابط عمومی سرا و شورایاری محلات بلکه مردم محلات خود بدانند.
وی افزود: ما امروز از شما می خواهیم به عنوان یکی از اهالی محلات خود در این جلسه حضور داشته باشید و بیانگر مشکلات محلات منطقه خود باشید تا ما با هم و با استفاده از امکانات و رسانه هایی که داریم به بیان آنها بپردازیم.
ظهیرالدینی در رابطه با علت دعوت از دبیران مناطق مختلف همشهری محله در این نشست های صمیمی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر نشریه همشهری محله تنها نشریه ای است که می تواند اخبار محلات (اخباری که جاذبه عمومی ندارند و فقط برای مردم محلات مهم هستند) را به بهترین شکل پوشش دهد از دبیران همشهری دعوت شد تا هم رابطین روابط عمومی محلات خواسته هایشان را از این نشریه بیان کنند و هم نشریه همشهری محله نوع فعالیت، نحوه تهیه اخبار و همکاری با سراهای محلات را بازگو کند.
همشهری محله، تریبون محلی روزنامه همشهری
اگرچه دبیران و نمایندگان همشهری محله در جلسات جداگانه و در نشست های محله خودشان شرکت می کردند ولی رویکردی مشترک و صحبت هایی تقریبا مشابه داشتند.
بر اساس رویکرد جدید این نشریه که طی ماه های اخیر و به دنبال تغییر مدیریت آن آغاز شده است، این نشریه ترجیحا اخبار آینده را منتشر می کند تا خوانندگان به خصوص خوانندگان محلی بتوانند از این اخبار استفاده کرده و در صورت امکان در برنامه ها شرکت کنند.
با توجه به اینکه همشهری محله یکی از نشریات گروه همشهری است و مخاطب زیادی هم دارد، شورایاران می توانند در رابطه با برگزاری برنامه های خود از آن کمک گرفته و اطلاع رسانی های مربوطه اعم از فراخوان و دعوت از مردم را با این رسانه انجام دهند.
معرفی چهره های شاخص، بر خلاف سایر نشریات، در همشهری محله نه بر اساس پست و موقعیت بلکه بر اساس سبک زندگی و متمایز بودن شیوه رفتار محلی افراد است. به عنوان مثال خانمی که طی 50 سال گذشته حتی یکبار از خانه خود زباله ای بیرون نگذاشته است می تواند الگویی برای سایرین باشد.   
فضای مجازی و مشکلات محلات
اگرچه ساب پورتال "مای تهران" ساب پورتال مشترک شورایاری ها و سرای محلات است و امکاناتی مشترک برای تمام محلات در آن پیش بینی شده است ولی در حال حاضر به دلیل مشکلات متعدد سخت افزاری و نرم افزاری، نوع دسترسی تمام محلات به این سایت یکسان نیست حال آنکه تمام محلات فعالیت های متعدد فرهنگی داشته و بعضا به همین دلایل امکان بازتاب آن را نداشته اند.
بر همین اساس طی ماه های آینده سایت شورایاران برای تمام محلات صفحه ای ویژه را پیش بینی کرده که می تواند فرصتی برای بازتاب اخبار و فعالیت های محلات باشد اگرچه در حال حاضر نشریه شورایاران هر ماه این فرصت را به طور مساوی در اختیار محلات قرار داده است.
حضور سرزده رئیس ستاد هماهنگی در جلسه
روز پنجشنبه 3مهر و همزمان با برگزاری جلسه نشست رابطین روابط عمومی منطقه 5، مرتضی طلایی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها، به طور سرزده در این جلسه حضور یافت و با شرکت کنندگان به گفتگو پرداخت.
وی در این جلسه، مردمی بودن فعالیت های شورایاران را مهم ترین هدف از راه اندازی آنها خواند و بیان کرد: ما به دنبال ایجاد شبکه ای مردمی هستیم که دولت فقط برای آنها سیاست گذاری می کند.
طلایی همچنین در رابطه با فعالیت همشهری محله گفت: همشهری محله در حال حاضر دچار نقص و خلاء است چرا که با مردم ارتباط ندارد و نسبت آن با مردم قابل قبول نیست.
رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها تصدی گری در امور مربوط به مردم را موجب سلب اختیارات و مسئولیت های اجتماعیشان دانست و گفت: ما به واسطه نوع مدیریت حاکم بر مسائل، اختیارات اجتماعی مردم را از آنها سلب کرده ایم حال آنکه در برنامه های مذهبی که تمام کارها دست مردم است با بهترین کیفیت و بدون هیچ چشم داشت مالی انجام می شود.
وی یکی از دلایل برگزاری جشنواره شمسه را شناسایی استعدادهای هنری محلات برای استفاده در مناسبت های فرهنگی خواند و اظهار داشت: هدف از برگزاری شمسه این بود که اگر برنامه ای فرهنگی در مناسبتی قرار است برگزار شود با استفاده از هنرمندان بومی همان محل باشد چراکه در غیر این صورت 70درصد بودجه های فرهنگی صرف حاشیه مراسم می شود.
طلایی در پایان خواستار جمع بندی و نتیجه گیری مفید و اجرایی از این جلسات شد.
حضور پررنگ خانم ها در جلسات
در مجموع طی روزهای 2، 3 و 5 مهر ماه، در مجموع 11 نشست با 18 منطقه برگزار شد که از میان 121 نفر شرکت کننده، خانم ها با تعداد 63 نفر در مقایسه با آقایان با تعداد 59 نفر پیشی گرفته و حضور پررنگ تری داشتند.
همچنین با توجه به نسبت رابطین روابط عمومی مدعو در این نشست، منطقه 22، از میان 9 رابط، 8 نفر در این جلسه شرکت کردند که بیشترین درصد شرکت کنندگان را به رغم مسیر دور این منطقه با ستاد به خود اختصاص دادند و همچنین منطقه 2 با حضور 16 رابط از میان 30 رابط بیشترین تعداد نفرات را در جلسات به خود اختصاص دادند.
منطقه 17 و 18 نیز که جلسه ای مشترک در عصر پنجشنبه برایشان پیش بینی شده بود، از هر منطقه با حضور یک خانم و یک آقا برگزار شد که کمترین تعداد حضار را به خود اختصاص دادند و البته زمان جلسه در این رابطه بی تاثیر نبود و احیانا این جلسه در زمانی مناسب مجددا برگزار می شود.
شایان ذکر است جلسات آینده این گروه با حضور روابط عمومی ستاد هماهنگی شورایاری ها به صورت جداگانه و در مناطق برگزار خواهد شد.


تهران از قاعده یک کلانشهر خارج شده است

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : دوشنبه 93 مهر 7 ساعت 6:16 عصر
تهران شهری است که از قاعده یک کلانشهر خارج شده و به یک ابرشهر تبدیل شده است اما زیرساخت‌های این شهر متناسب با آن توسعه پیدا نکرده‌اند.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، حسین طلا در جلسه‌‌ای که در شهرداری منطقه 12 برگزار شد،‌ با بیان اینکه موضوعات مربوط به موانع و مشکلات بافت فرسوده در محلات اتابک و مینابی در منطقه 15 در جلسات فرمانداری در حال پیگیری است، عنوان کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات در نوسازی بافت فرسوده، بحث سرانه‌های خدماتی است. درست است که شهرداری در طراحی‌های خود سرانه‌ها را در نظر می‌گیرد اما به واسطه این که احداث این سرانه‌ها نیازمند همراهی سایر ارگان‌ها است، در این امر دچار مشکل می‌شویم.

وی با اشاره به بودجه شهر تهران، خاطرنشان کرد: دولت از محل درآمدهای نفتی و مالیاتی بودجه کل کشور را کسب می‌کند و هر استان تعهدی برای پرداخت آن دارد که در این میان استان تهران به تنهایی ملزم به تعهد تأمین 53 درصد از بودجه کل کشور است و 30 استان دیگر 47 درصد این تعهد را متقبل می‌شوند. ولی متأسفانه ما شاهد فقر مضاعف ساکنان بافت فرسوده تهران و عدم عدالت هستیم.

طلا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه کل بودجه سال گذشته که بابت عمران 41 شهر و 815 روستا به معاونت عمرانی استانداری تهران تخصیص داده شد، معادل 78 میلیارد تومان بود که اقدامات متعددی از قبیل نوسازی مدارس، احداث ورزشگاه، تأمین آب روستایی، خانه بهداشت، راه روستایی و غیره می‌‌بایست از محل این بودجه درنظر گرفته می‌شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری برای رفع مشکلات منطقه 12 بیان کرد: در شهر تهران با مشکلات متعددی مواجه هستیم که امیدوارم بتوانیم با تدابیر مدیران شهری و همکاری مسئولان این مشکلات را مرتفع کنیم.

عبادالله فتح‌الهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه ضمن گرامیداشت ایام هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: آنچه در منطقه 12 با آن سر و کار داریم یک تابلو عینی و پازل واقعی از نوسازی است که می‌خواهیم در شهر ما و کشورمان اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به جلسات شورای راهبردی منطقه 12 به ریاست شهردار تهران، گفت: انتظار ما از تمامی معاونین و مدیران شهرداری تهران این بود که به نوعی مسئولیت خود را در عرصه نوسازی بافت فرسوده ایفا کنند که خوشبختانه امروز با تشکیل شورای راهبردی منطقه 12 به ریاست قالیباف و با حضور شهردار منطقه و معاونین و مدیران وی با همه پتانسیل‌های اجتماعی، عمرانی و سازندگی،  این امر در منطقه 12 محقق شده است.

فتح اللهی گفت: دفاتر خدمات نوسازی در کنار مدیر طرح منطقه که به زودی معرفی خواهد شد در کنار شهردار منطقه خواهند بود و تلاش می‌کنند تا نوسازی را با درایت، دانش و مخلصانه انجام دهند.

وی با اعلام اینکه اقتضای کار جهادی نوسازی در منطقه 12 فراهم شده است، تصریح کرد: امیدوار هستم سازمان نوسازی نیز بتواند در کنار شهرداری منطقه 12 رسالت و مأموریت خود را در جهت نوسازی بافت های فرسوده این منطقه به خوبی ایفا کند.

علی کفایی محمدنژاد، شهردار منطقه 12 نیز در این جلسه گفت: با توجه به سوابق و تجربیات مدیریت فعلی سازمان نوسازی و احاطه وی به موضوعات مربوط به مناطق به ویژه منطقه 12، قطعاً سازمان نوسازی می‌تواند بنا به وظایف ذاتی و مأموریت‌‌های خود تحولات بسیار خوبی را در منطقه 12 ایجاد کند.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های موجود در فرآیند نوسازی و موقعیت ویژه منطقه 12، خاطرنشان کرد: موضوع نوسازی در منطقه 12 با توجه به مباحث مختلف میراث فرهنگی، اوقاف، متراکم بودن بافت منطقه و غیره کار سخت و دشورای است که پیچیدگی‌های خاص خود را در بردارد.

شهردار منطقه 12 از حمایت مدیریت کلان شهرداری تهران در ارتباط با مباحث مربوط به منطقه 12 و نوسازی در این منطقه خبر داد و اذعان داشت: دفاتر خدمات نوسازی اطلاعات و آمار خوبی در رابطه با وضعیت بافت فرسوده این منطقه دارند و چنانچه اقدامات نوسازی بر مبنای اطلاعات و آمار این دفاتر صورت گیرد، پیشرفت خوبی خواهیم داشت.

محمدنژاد در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که سازمان نوسازی بتواند تغییرات اساسی در روند نوسازی بافت فرسوده منطقه 12 که هم مورد تأکید مدیریت شهری و هم مورد انتظار ساکنان این منطقه است ایجاد کند.


همایش مسوولین سازمانهای مردم نهاد تهران

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : پنج شنبه 93 شهریور 6 ساعت 12:51 عصر
همایش مسوولین سازمانهای مردم نهاد شهرستان تهران به مناسبت هفته دولت برگزار گردید.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، همایش مسوولین سازمانهای مردم نهاد شهرستان تهران به میزبانی فرمانداری تهران و به مناسبت هفته دولت، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر در سالن کنفرانس فرمانداری تهران برگزار گردید.

بنابر این گزارش، این همایش با تلاوت آیات قرآن کریم و سخنرانی معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران آغاز و در ادامه  هریک از نمایندگان دستگاههای دولتی و غیر دولتی مشکلات و چالش های حوزه های اجتماعی و موسسات را بیان نمودند.


سازمان مردم نهاد نو اندیش بصیر

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : پنج شنبه 93 شهریور 6 ساعت 12:16 عصر
کمیته ارتباطات و روابط عمومی "جمعیت نو اندیش بصیر" از صدور پروانه فعالیت این سازمان مردم نهاد توسط فرمانداری تهران خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، در متن مجوز فعالیت آمده است؛ در اجرای اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تصویب نامه شماره 27862 ت 31281 ه مورخ 8/5/84 هیأت وزیران، پروانه فعالیت سازمان مردم نهاد "جمعیت نو اندیش بصیر" به شماره ثبت 34384 صادر می گردد تا با رعایت مقررات تصویب نامه مذکور و در چهار چوب اساسنامه مصوب با موضوع  "اجتماعی"  فعالیت نماید.

بهمن شریفی فقیه رییس کمیته ارتباطات و روابط عمومی "جمعیت نواندیش بصیر" در این خصوص گفت؛ پس از انجام مراحل اداری و قانونی ثبت سازمان مردم نهاد، در مورخ 28/2/93 طی نامه شماره 1141/1/93، از سوی فرمانداری تهران، موافقت نامه اصولی با فعالیت این نهاد به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران اعلام و پس از صدور آگهی و روزنامه رسمی، پروانه فعالیت "جمعیت نو اندیش بصیر" با موضوع اجتماعی توسط فرمانداری تهران صادر و در دوم شهریور ماه  به مدیر عامل این جمعیت اعطا گردید.

شریفی در خصوص نوع فعالیت سازمان مردم نهاد "جمعیت نو اندیش بصیر" افزود؛ کلیه فعالیت های جمعیت، غیر سیاسی و غیر انتفاعی و غیر دولتی بوده و در موضوع اجتماعی با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه فعالیت خواهد نمود.

وی در خصوص اهداف جمعیت گفت؛ شناسایی مشکلات و معضلات اجتماعی و تلاش در جهت آموزش های شهر نشینی به اقشار جامعه و همچنین استفاده از پتانسیل های افراد تأثیر گذار جامعه به خصوص در زمینه های اجتماعی و مدیریت شهری و ترویج فرهنگ ها و الگوهای اسلامی در زندگی روزمره مردم و به طور کلی نگاه ویژه به مباحث محله محوری در پایتخت و توجه به نظر و خواسته اهالی محله با توجه به فرهنگ و نیازهای خاص محلی از جمله اهداف این جمعیت می باشد.

شریفی روش اجرای اهداف جمعیت در تهران را این چنین عنوان نمود؛ تقسیم بندی پهنه های گوناگون در تهران و شناخت فرهنگ های محلی با تمرکز بر شناخت کلی از پایتخت و استفاده از نخبگان محلی در جهت ترویج آموزش های شهروندی با رویکرد محله محوری.

بهمن شریفی فقیه در پایان افزود، در اولین جلسه داخلی جمعیت، چارت سازمانی و سرفصل های آموزش های شهروندی مطرح و مورد تصویب قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، محدوده فعالیت سازمان مردم نهاد اجتماعی "جمعیت نو اندیش بصیر" در سطح شهرستان تهران می باشد.


تجهیز تقاطع های پایتخت به دوربین ثبت تخلف

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : یکشنبه 93 مرداد 26 ساعت 10:56 عصر
مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هوشمند سازی شهر یکی از اولویت های اصلی در حوزه ترافیک پایتخت است، گفت: تمامی تقاطع های شهر تهران تا پایان سال 93 به دوربین های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز تجهیز خواهند شد.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، مسعود رنجبریان با بیان اینکه هوشمندسازی شهر یکی از اولویت های اصلی در حوزه ترافیک است، گفت: این موضوع با تاکید شهردار تهران در سال جاری با جدیت در حال انجام است.

وی درخصوص اینکه مکانیزاسیون محدوده زوج و فرد یکی از پروژه‌های مورد تاکید وزارت کشور، شورای عالی ترافیک  پلیس راهنمایی و رانندگی تهران است، خاطرنشان کرد: بر این اساس، مطالعات این طرح از سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر به پایان رسیده و امسال نیز اجرایی خواهد شد.

وی با یادآوری مکانیزه شدن ورودی محدوده طرح ترافیک در سال 91 و مکانیزاسیون خروجی این محدوده در سال 92 افزود: از این پس محدوده زوج و فرد نیز به صورت هوشمند کنترل خواهد شد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه محدوده زوج و فرد تاکنون توسط عوامل انسانی کنترل می‌شده است،تصریح کرد: بنابر تصمیم شورای عالی ترافیک و پلیس راهور، این محدوده پس از اجرای این طرح به صورت مکانیزه کنترل خواهد شد.

رنجبریان با اشاره به تخصیص 90 میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای این پروژه، از فاز اول اجرای این طرح در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت فراهم شدن سایر شرایط تمام محدوده زوج و فرد به دوربین ثبت تخلف مجهز می‌شود.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده کنترل و اداره شهر تهران با روش های سنتی و دستی امکان پذیر نیست، اضافه کرد: از این رو باید از تکنولوژی های روز دنیا در اداره شهر بهره بگیریم، بنابراین هوشمند سازی سریع پایتخت در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه استفاده از دوربین های ثبت تخلف و کنترل سرعت در بزرگراه ها و تونل ها نتایج مثبتی داشته است، خاطر نشان کرد: تجربه تونل توحید، تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر نشان داد، شهروندان پایتخت به تجهیزات هوشمند در شهر تهران اقبال خوبی نشان داده اند، بطوریکه آمارها نشان می دهد، آرامش و ایمنی مطلوبی بر این معابر حکمفرماست.

رنجبریان با تاکید بر اینکه نصب این دوربین ها مهمترین اقدام حوزه حمل و نقل و ترافیک در سال 93 است، ادامه داد: تمامی تقاطع های شهر تهران تا پایان سال 93 به دوربین های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز تجهیز خواهند شد. این در حالیست که 82 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت غیر مجاز نیز در سال 93 در بزرگراه های دیگر شهر تهران که هنوز به دوربین ثبت تخلف سرعت غیرمجاز تجهیز نشده اند و یا بزرگراه هایی که کمبود دوربین دارند، نصب خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه دوربین های نظارت تصویری هم در معابری که تحت پوشش دوربین ها نیستند، نصب می شوند، اضافه کرد: تا پایان سال 93 شهروندان تهرانی شاهد تحولی چشمگیر در حوزه هوشمند سازی در شهر تهران خواهند بود. به طوریکه مکانیزاسیون محدوده طرح ترافیک نیز در دستور کار است، 50 دستگاه دوربین ثبت تخلف ورود به محدوده طرح ترافیک نیز در ورودی و خروجی های این محدوده امسال نصب خواهد شد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه در عین حال با نصب دوربین های ثبت تخلف در خطوط ویژه اتوبوسرانی تخلفات ورود و عبور از خطوط بی. ار .تی از طریق دوربین کنترل و اعمال قانون خواهد شد، تصریح کرد: اطلاع رسانی به شهروندان از طریق تابلو های خبری سطح شهر تهران از جمله ضروریات شهر است و بزرگراه های سطح شهر تهران که به تابلوهای خبری و اطلاع رسانی مجهز نیستند در پایان سال 93 به این تابلوهای هوشمند تجهیز خواهند شد.


   1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 13 ، بازدید دیروز: 28 ، کل بازدیدها: 251858
پشتیبانی و بروز رسانی : "گروه ناب"