سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی رویدادهای شهر تهران در سال 94

ارسال شده توسط : پایگاه خبری ناب در روز : پنج شنبه 94 اسفند 20 ساعت 11:3 صبح
روایت این شهر در این سال ها همیشه تکراری است. حکایت آسمان خاکستری و هوای پر دود است و درختانی که ایستاده می میرند و باغ هایی که با ترفند های قانونی تبدیل به ساختمان های بلند می شوند.

 

به گزارش پایگاه خبری ناب، روایت این شهر در این سال ها همیشه تکراری است. حکایت آسمان خاکستری و هوای پر دود است و درختانی که ایستاده می میرند. باغ هایی که با ترفند های قانونی تبدیل به ساختمان های بلند می شوند و میراث گذشته ای که رو به نابودی است. چکه های سقف برج آزادی امسال هم ادامه داشت و تا این روزها که روزهای پایانی سال است اتفاق جدیدی برای نماد خاطره انگیز شهر تهران نیفتاده است.

اما پارلمان شهری امسال حساب و کتاب های شهرداری تهران را به گونه ای دیگر رسیدگی کرد. حسابرسی هایی که تمامی اخبار نیمه دوم سال را در حوزه شهری تحت الشعاع خود قرار داد و دیوار شیشه ای  که شهرداری تهران برای شهروندان تهرانی ترسیم کرده بود را کدر کرد. امسال دم خروس اختلافات اعضای شورای شهر تهران هم بیرون زد و چندین بار صحن همیشه آرام شورای شهر تهران صحنه برخوردهای لفظی برخی از اعضای شورای شهر شد. موضوع شورایاری ها و هیات امنای محلات یکی از موضوعات پر چالش روزهای ابتدایی امسال بود. انتخاباتی که با حاشیه های فراوان در اسفند ماه سال 93 برگزار شد اما حواشی آن تا اواخر سال 94  همچنان ادامه داشت. برخی از اعضای شورای شهر به انتخاب هیات امنای محلات انتقاد داشته و آن را بی اثرکردن نقش شورایاری ها می دانستند و گروهی دیگر از جو سیاسی شورایاری ها در برخی مناطق گلایه داشتند. با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی مجلس،این نگرانی ها بیشتر شد.

سیلاب تهران ملاکی بر آسیب پذیری در برابر بحران

جاری شدن سیلاب درمحدوده کن نیز نشان داد تهران به جز زلزله در برابر بحران های دیگر نیز آسیب پذیر است و این شهرتاب تحمل را نه در برابر وزش باد شدید و نه بارش های تند دارد.

بهار امسال با بهره برداری بوستانی هزار و 400 هکتاری در شرق تهران آغاز شد. فضای سبزی که در اختیار برخی نهادها بود اما با حکم و فرمان مقام معظم رهبری در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت و در کوتاه ترین زمان برای استفاده شهروندان تهرانی آماده شد. نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال 94 در همین بوستان برگزار شد. احمد مسجد جامعی در این جلسه به مدیران شهری توصیه کرد: بوستان یاس اولین در نوع خود است، ارزش این بوستان به این است که فضای طبیعی آن حفظ شود. گونه های گیاهی، پستی و بلندی این بوستان باید حفظ شود و الگوی مناسبی به عنوان یک پارک بومی ایرانی باشد.

چکه در برج آژادی

در همین ایام برج آزادی باز هم چکه کرد و اعلام شد سقف آن سوراخ شده است. معاونت عمران شهرداری تهران مسئولیت ساماندهی این برج را بر عهده گرفت اما مدیریت چند گانه آن همچنان دردسرآفرین بود. ساماندهی های گذشته مدیران شهری که به گفته برخی از مدیران این مجموعه به جای ساماندهی بیشتر به سازه برج آسیب رسانده بود،سبب بدگمانی بیشتر مسئولان برج به برنامه های مدیران شهری شده بود.  

رفت و آمد پرحاشیه یک مدیر

اتفاق دیگری که در این فصل افتاد رفتن مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود. مدیری که هم آمدنش پرحاشیه بود و هم دوران مدیریتش. رفتنش هم ناگهانی بود و محمود صلاحی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهر تهران جایگزین وی شد. شهاب مرادی را تهرانی ها بیشتر با کلاس هایی که برای دختران و پسران برگزار می کرد می شناختند. این کلاس ها طرفداران زیادی هم داشت.

شهردار تهران در مراسم معارفه مرادی با قبول کمبودها و مشکلاتی که در حوزه مدیریت فرهنگی شهرداری وجود دارد گفت: واقعیت این است که امروز شرایط فرهنگی شهر تهران زیبنده نظام اسلامی نیست. هنوز فرهنگ مظلوم ترین بخش این شهر است و نمی توان گفت یک حرکت جدی برای تربیت اسلامی و خروجی ها و نتیجه های قابل قبولی داشته ایم. اما پندهای شهردار تهران در مراسم معارفه چندان به کار مرادی نیامد. او بخشی از مدیرانش را از میان چهره های سیاسی انتخاب کرد.

مرادی در مدت مدیریتش تصمیم های جنجالی زیادی گرفت از توقف کلاس های آموزشی موسیقی گرفته تا آزادسازی پرندگان غیربومی در پایتخت. با رفتن او کلاس های موسیقی نیز دوباره به فرهنگسراها بازگشت.

 به جز شهاب مرادی درساعت 5 صبح یک روز بهاری دادوش هاشمی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران جای خود را به قدرت گودرزی داد. همچنین مازیار حسینی معاون عمرانی شهردار به سمت مشاور عالی شهردار تهران انتخاب شد و علیرضا جاوید پست وی را اشغال کرد. ناصر امانی جایگزین محمود صلاحی در معاونت برنامه ریزی شهرداری شد. پژمان پشمچی زاده نیز بر روی صندلی علیرضا نادری در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران شد. تغییرات صبحگاهی شهردار تهران به جز معاونین خود اعضای شورای شهر تهران را هم شگفت زده و ناراضی کرد.

واگذاری پروژه مصلی به شهرداری تهران و واکنش مدیران مجموعه

یکی دیگر از اخبار مهم شهری امسال اعلام واگذاری پروژه مصلی به شهرداری تهران بود. شهردار تهران در روزهای پایانی فروردین ماه اعلام کرد که مسئولیت اتمام مصلی تهران به عهده شهرداری تهران گذاشته شده است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران در صفحه اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام این خبر را اعلام کرد و نوشت که اتمام پروژه مصلای تهران به شهرداری تهران واگذار شده است. او در اینستاگرامش نوشت: «در پی دستور و رهنمودهای مقام معظم رهبری شهرداری تهران پروژه مصلی را به اتمام خواهد رساند. مصلی تهران یکی از پروژه های نیمه تمام شهر تهران است که قریب به 30سال است که زمین مانده است. بر این اساس با رهنمود ها و دستورات مقام معظم رهبری و بر اساس کاری که در برنامه سال 94 پیش بینی شد، در شهرداری تهران درگیر مصلی تهران نیز خواهیم شد.»

شهردار تهران برای تکمیل این پروژه معاون عمرانی خود را نیز تغییر داد و او مازیار حسینی را مسئول اتمام پروژه مصلی کرد. او در مراسم تودیع و معارفه معاون عمرانی خود گفت: مصلای تهران پروژه مهمی است که اخیرا در شهر تهران به ما واگذار شده و از بنده مطالبه شده است. مقام معظم رهبری فرمودند که باید بروید و مشکل این مصلای تهران را حل و فصل کنید. در این میان از آنجایی که دکتر مازیار حسینی از جزئیات کار مطلع است، در این کار مشغول به فعالیت خواهد شد. البته آنجا سختی هایی هم دارد که سختی ها و غصه ها برای من است؛ من با افتخار غصه هایش را می خورم و با کمک دوستان این کار را انجام خواهیم داد. به گفته شهردار تهران نماد مصلای تهران تنها یک پروژه نیست، بلکه یک نماد انقلابی، دینی و معماری ما است که به عنوان یک پروژه شاخص تمدن جدید اسلامی باقی خواهد بود و کار بسیار مهم و عظیمی به شمار می رود.

اما سخنان شهردار تهران با واکنش مدیران مصلای امام (ره) روبرو شد. روابط عمومی مصلی در اطلاعیه ای اعلام کرده است: «صحبت های شهردار تهران جناب آقای دکتر قالیباف را خلاف ادب و اخلاق حرفه ای دانسته و هرگونه توافق با شهرداری تهران برای تکمیل پروژه مصلی را تکذیب می کند. کندی عملیات عمرانی بخشی از پروژه مصلا، علاوه بر عدم تخصیص به موقع اعتبارات، عدم همکاری برخی از سازمان های مرتبط از جمله شهرداری تهران است.»

محمدجعفر علیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی هم  رسما اعلام کرد که نه تنها ادعای شهردار تهران به شدت تکذیب می شود بلکه برنامه های وزارت راه برای تکمیل این پروژه مانند سال های قبل ادامه داشته و حتی با افزایش بودجه صورت گرفته این عملیات اجرایی در سال جاری با سرعت بالاتری نیز پیگیری خواهد شد. چالش ها و دوئل های رسانه ای میان مسئولان شهری و مسئولان مصلای تهران ادامه داشت تا آن که سرانجام پاییز امسال شهردار تهران اعلام کرد که دیگر شهرداری اصراری برای به سرانجام رساندن این پروژه ندارد.

اگر در سال های گذشته استعفای احمد دنیامالی یا هادی ساعی از شورای شهر تهران برای حضور در عرصه های ورزشی مطرح بود. امسال انتخاب رضازاده برای ماندن و رفتن از شورای شهر تهران خبرساز شد. موضوعی که به دلیل رای تاثیرگذار وی در انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران اعضای اصولگرا تلاش می کردند او را از حضورر در انتخابات فدراسیون وزنه برداری منصرف کنند که سرانجام تصمیم رضازاده صحن شورای شهر تهران را به فدراسیون وزنه برداری ترجیح داد.

دومین سوال از شهردار تهران

دومین سوال از شهردار تهران در سال جاری رقم خورد. موضوع این سوال تخلفات ساخت و ساز در هتل اسپیناس 2 بود که از سوی ابوالفضل قناعتی مطرح شد. بنابراین دومین سوال از شهردار هم از سوی یک عضو اصولگرای شورا پرسیده شد. با وجود آن که این عضو شورای شهر تهران اعلام کرده بود در صورت قانع نشدن، موضوع استیضاح را دنبال می کند به دلیل عدم همراهی اعضای شورا با وی او در این راه موفق نبود. رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورا در این رابطه گفت: برای استیضاح نیاز به 10 امضا است، به جریان انداختن طرح استیضاح کار ساده ای بود اما برای به نتیجه رسیدن آن نیاز به تایید 21 نفر از اعضای شورا است و می دانیم که شهردار تهران، مورد حمایت گروهی از اعضا است، بنابراین این تعداد امضا جمع نمی شد و از این رو شهردار ابقا می شد و طی کردن این پروسه نتیجه ای نداشت.

داستان تمام نشدنی ساماندهی کیوسک ها

یکی از جنجال های بی نتیجه حوزه شهری پیگیری دوباره ممنوعیت فروش دخانیات در دکه های مطبوعاتی بود. تجربه این سال ها مشخص کرده است که نمی توان برای دکه های مطبوعاتی پایتخت برنامه ریزی کرد.

سالهاست که ساماندهی دکه های مطبوعاتی از سوی مدیریت شهری دنبال می شود اما هرباربه بهانه ای زمان اجرایی شدن این طرح به تعویق می افتد. یک بار قرار می شود پیکره دکه های مطبوعاتی تغییر کند. بار دیگر فروش دخانیات ممنوع می شود و هربار با واکنش و مقاومت کیوسک داران این طرح ها به بایگانی می رود.

کیوسکداران دلیل مخالفت های همیشگی شان را بی توجهی به نظراتشان در طرح های پیشنهادی می دانند مانند طرح ممنوعیت فروش دخانیات که دکه داران اعلام کرده اند در صورت ادامه آن دکه ها را تعطیل خواهند کرد.

اما سرانجام این طرح نیز ادامه فروش دخانیات در دکه های مطبوعاتی بود. تنها در این مدت چند روزی چند دکه مطبوعاتی پلمب شد.  

کوتاه شدن ارتفاع بنایی که روی عمارت کلاه فرنگی سایه می افکند

یکی از رویدادهای دنباله دار سال 94 ساخت و سازهای پادگان عشرت آباد بود، ساختمانی که ارتفاع بالای آن حریم بنای تاریخی بنای کلاه فرنگی را تحت الشعاع قرار داده بود. برای توقف ساخت و سازهای این پادگان، اعضای شورای شهر تهران به سردار فیروزآبادی نامه نوشته و جلسه ای ویژه برگزار کردند.

پیش از این جلسه  3 حکم برای توقف و کاهش بنای عشرت آباد صادر شده بود و البته به آن توجهی نشده بود. شورای عالی شهرسازی نیز در ابتدای سال 94 در جلسه 17 فروردین ماه خود، رعایت مصوبات طرح جامع تهران در پهنه مذکورG321- فضای باز و تاریخی و ارزشمند- را برای محدوده فوق (میدان سپاه و عمارت عشرت آباد) الزامی اعلام کرده بود.

چرا که در این میدان عمارتی قرار دارد که با سابقه ای یکصدساله، یکی از بناهای زیبا و منحصر به فرد تاریخی محسوب می شود و ساخت هر بنای بلند مرتبه ای که «دید» آن را کور کند، ممنوع است. بدین ترتیب ارتفاع سازه 40-50 متری امروز باید به 14 متر کاهش یابد. اما کاهش ارتفاع این بنا تا بهمن ماه متوقف بود و در نیمه ماه نشانه های کوتاه شدن این سازه مشخص شد.

دزدی ادامه دار مجسمه های شهری

امسال خاطره مجسمه دزدی های شهر تهران زنده شد. مجسمه مقابل اداره پست در خیابان امام خمینی ناپدید شد. دزد این مجسمه نیز مشخص نشد اما در مدت کوتاهی سازنده مجسمه مشابه آن را ساخت و در جای قبلی جایگزین شده است.

تاکنون گمان می شد مهم ترین حادثه طبیعی که تهران را تهدید می کند زلزله است اما یافته های جدید نشان می دهد سیل های مکرر تهدید 10 ساله تهران به حساب می آید. البته شاید سیل آن هم از نوعی که امسال تهرانی ها را دچار حادثه کرد و خسارت های زیادی برجای گذاشت چندان هم حادثه ای طبیعی محسوب نشود. به گفته بسیاری از کارشناسان دستکاری های انسان در طبیعت زمینه ساز تشدید سیل اخیر شده است.

امسال نیز حکایت طبقه 7 ساختمان علاء الدین ادامه داشت. به نظر می رسد این داستان به پایان خود نزدیک شده و دیوان عدالت اداری هم حکم به تخریب این طبقه داد. گفته می شود اجرای این حکم به اردیبشهت سال آینده موکول شده است.

میانه دی ماه 93 بود که ماموران شهرداری به پاساژ قدیمی علاءالدین آمدند و برخی از مغازه های طبقه هفتم و منفی 3 آن را تخریب کردند. اجرای حکم کمیسیون ماده 100 در خصوص این پاساژ چند روزی بود که از سوی ماموران اجرایی شهرداری و اعضای شورای شهر پیگیری می شد اما با مقاومت هایی روبرو بود تا آنکه در یک مانور شبانه برخی از واحدهای طبقه 7 تخریب شد.

تصمیم گیری برای زمین های باقی مانده بوستان ولایت موضوع دیگری بود که در سال جاری برای آن تصمیم گیری شد. پس از اطمینان ازاین که پروژه مصلا به شهرداری تهران واگذار نخواهد شد مازیار حسینی مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفت. شهرداری تهران برای قطعه زمینی که سال 90 با انتقال پادگان «قلعه مرغی» به خارج از محدوده شهری، در جنوب شهر آزاد شد و هم اکنون «بزرگ ترین قطعه خام پایتخت» محسوب می شد، یک طرح عمرانی-شهری تدوین کرد و در قالب آن 5 نوع «کاربری بی رقیب» برای این زمین 200 هکتاری در نظر گرفت. رویکرد تعیین شده برای این زمین، اجرای پروژه های محله ای، منطقه ای، فرامنطقه ای، ملی و فراملی بود که به شکل کاربری هایی همچون «کمپ هتل های مجهز، فضاهای شهری انحصاری و بی سابقه، بزرگ ترین تالار شهر، دهکده سلامت و همچنین مراکز اداری و خدماتی» ساخته می شد. طراحی این زمین ها با الهام از میدان نقش جهان اصفهان بود.

توصیه رئیس جمهور به شهردار

در سال 94، بخش شمالی خط 3 تهران با حضور رئیس‌جمهوری به میزبانی شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این بخش رینگ حمل‌و‌نقل زیرزمینی تهران، با اتصال خطوط مترو در محله‌های نیاوران، جماران، تجریش، ولیعصر و شهید بهشتی به یکدیگر و پیوند آنها با محله‌های مرکز و جنوب شهر کامل شد.

در این مراسم حسن روحانی از بلندمرتبه‌سازی حساب نشده در پایتخت گلایه کرد و گفت: اگر بلندمرتبه‌سازی‌ها در شهر کم و حساب شده شود، تهران شهر خوبی خواهد شد. او درخواست کرد شهرداری درخصوص فضافروشی در تهران دقت بیشتری کند.

او محیط زیست را معضل بزرگ کشور دانست و اظهار کرد: یکی از منکرات بسیار خطرناک آلودگی آب، خاک و هوا است، نهی از منکر یعنی به زبان و عمل تلاش کنیم آلودگی‌ها را از بین ببریم، یکی از مصداق‌های امر به معروف هم سالم‌سازی هوا است.

درخواستی که محقق نشد

در این مراسم مدیران شهری از رئیس‌جمهور، درخواست کردند تا با گشایش فاینانس‌های مترو آنها را در زمینه تامین اعتبارات مترو حمایت کند. رئیس‌جمهوری نیز گفت: بند «ق» قانون بودجه کشور می‌تواند در حوزه تامین اعتبارات به مدیریت شهری کمک کند. این درخواست مدیریت شهری تهران تا روزهای پایانی سال 94 محقق نشد.

 امسال همچنین میراث محمود احمدی نژاد در شهرداری تهران بعد از 10 سال به کارش پایان داد. «خانه شهریاران جوان» که در واقع ادامه ایده «مشاوران جوان» بود با مصوبه شورای شهر تهران درباره ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران منحل شد. موضوعی که باید به تایید فرمانداری می رسید و همچنان هم به فعالیت های خود ادامه می دهند.

کاهش تعداد اعضای شورا با یک مصوبه

امسال نیز مجلس مانند همیشه مصوبه ای در خصوص شوراها داشت که به اعتقاد اعضای شورا بیشتر در جهت تضعیف شوراها بود. بر اساس تصمیم مجلس که در ایستگاه شورای نگهبان متوقف شد تعداد اعضای شورای شهر تهران از 31 عضو به 21 عضو کاهش پیدا می‌کند. پیش از این شورای شهر تهران 15 نفره بود. برخی از اعضای شورای شهر تهران در دوره سوم پس از 31 نفره شدن شورا‌ها با آن مخالفت کرده و معتقد بودند تصمیم‌گیری برای تهران با 15 نفر آسان‌تر است.

امسال با 2 طرح ترافیکی مدیریت شهر تهران نیز مخالفت شد. نخست طرح کاهش یا LEZ که قرار بود جایگزین طرج زوج و فرد در پایتخت شود که با مقاومت پلیس روبرو شد. مطابق آنچه شهرداری تهران برنامه‌ریزی کرده بود کل 3 میلیون و 379 هزار خودروی پلاک تهران، به 4 کلاس هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فاقد معاینه فنی تقسیم می‌شوند به طوری که خودروهای دسته اول در کلاس آبی، هیچ منعی برای تردد در محدوده کاهش ندارند، خودروهای دسته دوم در کلاس سبز، فقط در روزهای ناسالم، از صبح تا عصر، منع تردد دارند، خودروهای دسته سوم در کلاس زرد، در کل سال از صبح تا عصر منع تردد دارند و دسته آخر در کلاس قرمز در طول شبانه روز، ممنوع‌الورود می شوند.

برنامه دوم، دریافت نرخ عوارض از تونل ها و معابر خاص بود که شهرداری تهران به دلیل شرایط اقتصادی کشور آن را از شورای شهر پس گرفت.

مدیریت شهری تهران در مخالفت غیرآشکار با اخذ متداول‌ترین عوارض شهری در جهان، بررسی لایحه «دریافت عوارض از تردد خودرو در تونل‌ها» را ناتمام گذاشت و تصویب آن را به سال آینده موکول کرد. دو سال پیش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران پیشنهاد کرد برای کنترل ترافیک و سفرهای زاید درون‌شهری و در نتیجه مهار «آلودگی هوا»، از خودروهای شخصی در معابر خاص عوارض روزانه دریافت شود. در دنیا، «مالیات بر سوخت» و «عوارض استفاده از خودرو» عمده منابع مالی دولت‌های محلی را تشکیل می‌دهد.

بحث داغ حسابرسی شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران

اما نیمه دوم سال، موضوع اصلی اخباری شهری حسابرسی شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران در سال 92 بود. سالی که شهرداری تهران قصد کوچ به خیابان پاستور را داشت. کم تر شرکت و سازمانی در محک شورا توانست نمره قبولی بگیرد.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پایتخت که پیش از این پرونده حسابرسی‌های شهرداری تهران را بند به‌بند در صحن علنی شورای شهر تهران باز کرده و به عنوان اولین عضو، اسناد تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی شهرداری تهران را به صحن خیابان بهشت کشانده بود، در نشستی خبری با لحنی صریح تر از گذشته، با هزاران برگی که به گفته وی نشان از گزارش تخلفات مالی شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران داشت، از وضعیت کدر «حسابرسی ها» خبر داد.

او که در این مدت به خاطر نزدیکی به محمد باقر قالیباف، به یکی از حلقه‌های نزدیک شهردار تهران شهره شده بود، برای نخستین بار آب پاکی را بر این رابطه نه چندان مستدام ریخت و در برابر پرسش‌های متعددی که او را یک عضو چرخش یافته توصیف می‌کرد، گفت که موضوع حسابرسی‌ها بر خلاف تصور دیگران برای او «شخصی» نیست و فقط می‌خواهد به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، به وظیفه‌ای که پیش از او بدان بی‌توجهی شده، عمل کند. دبیر سپس مسئول همه این بی‌انصباطی‌های مالی را شهردار تهران دانست و تأکید کرد: «سازمان حسابرسی شهرداری از سال 76-75 از شرکت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری تهران حسابرسی می‌کرده، اما معلوم نیست چرا حالا که کار حسابرسی به‌دست شورا افتاده، آنقدر ناراحتی به‌وجود آمده است؟!»

آلودگی هوا؛ موضوعی پرچالش میان دولت و شهرداری

یکی از موضوعات پرچالش میان دولت و شهرداری در نیمه دوم سال موضوع آلودگی هوای تهران بود. مسئولان دولتی، بلندمرتبه سازی ها در مسیر جریان باد شهر تهران را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران می دانستند و از سوی مدیران شهری دولت را متهم به بی برنامگی در این زمینه می کردند؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست در این سال ها به دلیل نگاه سیاسی به این موضوع و پاسکاری نهاهای مسئول اتفاق ویژه ای در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

شهرداری و محله هرندی

یکی دیگر از برنامه های شهرداری تهران در سال 94 موضوع ساماندهی محله هرندی بود. موضوعی که دو ماهی از صحن علنی شورای شهر تهران را به خود اختصاص داد و شهردار و تمام معاونان آن در صحن علنی در این خصوص توضیحاتی ارائه دادند. محمدباقر قالیباف در یکی از این جلسات اعلام کرد که  محله هرندی کانون اصلی آسیب‌های اجتماعی تهران است و این منطقه به دلیل قطع شدن جریان زندگی، کانونی برای شکل‌گیری انواع آسیب‌های اجتماعی شده است. به گفته او 400 میلیارد تومان اعتبار برای محله هرندی و ساماندهی آن پیش‌بینی شده است.

پس از آن شهرداری تهران با همراهی پلیس معتادان محله را جمع آوری کرد و تلاش کرد کارتن خواب های منطقه را ساماندهی کنند. هرچند به اعتقاد فعالان اجتماعی فعالیت های شهرداری در این محله موقتی خواهد بود.

یکی دیگر از اتفاقات سال جاری ساماندهی دستفروشان مترو و حاشیه خیابان ها بود. شاید این دستفروش ها از سطح شهر جمع آوری نشدند اما به نسبت سال های گذشته حضورشان در سطح شهر کم رنگ تر بود.

 





بازدید امروز: 28 ، بازدید دیروز: 19 ، کل بازدیدها: 252249
پشتیبانی و بروز رسانی : "گروه ناب"